lördag 22 januari 2011

Ubuntu vinner igen

Idag orkade jag äntligen gå och hämta ut min nyinköpta skanner som har väntat på mig hos postombudet hela veckan.  Eftersom stödet för skannrar inte har varit det bästa i Ubuntu var jag helt inställd på att behöva använda Windows för att använda den, vilket går an eftersom Windows 7 finns både på min netbook och på sambons bordsdator.

Jag började den plågsamma installationsprocessen på min netbook, med extern dvd-enhet och hela baletten, och när det väl var färdigt vägrade Canons eländiga programvara att fungera. När jag istället installerade en nyare version via Canons sajt så var den inte kompatibel med drivrutinen. Jag testade att installera programmet från cd-skivan igen, och blev återigen informerad om att programmet inte kunde startas. Jag tackade innerligt för upplysningen, och gav upp.

Så jag satte mig vid sambons dator och upprepade processen. Den gick snabbare denna gång, och sedan fungerade både skannern och programvaran, i alla fall nödtorftigt. Programmet är nämligen ett riktigt missfoster. Det hela tog tre kvart ungefär.

Tanken slog mig att jag borde testa skannern i min Ubuntu-dator för skojs skull. Inget hände när jag kopplade in den, men efter en snabb titt på Google såg jag att Ubuntu visst hade stöd för skannern genom ett par enkla kommandon. Det återstod bara att sätta igång det förinstallerade och föredömligt lättanvända programmet Simple scan, och konstatera att skannern fungerar hur bra som helst. Tiden för detta översteg inte tio minuter.

Detta exempel illustrerar varför jag älskar Ubuntu. I regel är det bara att plugga in de tillbehör man vill använda, utan något krångel med cd-skivor och drivrutiner - plug n play som det borde vara. I de fall där man stöter på problem går det i regel att snabbt hitta en lösning. Att de ofta står i kommandoform kan tyckas avskräckande, men det är faktiskt bara att starta kommandotolken och klippa och klistra. Att veta ungefär vad det är man sysslar med är dock, som i de flesta sammanhang, ett klart plus.

Nästa gång börjar jag med att testa Ubuntu.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar