torsdag 14 april 2011

Spotify väl värt att betala för

Idag meddelade Spotify att de kommer att begränsa tjänstens funktionalitet för gratisanvändare. Jag uppfattar det som helt logiskt; det är inte hållbart med en affärsmodell som erbjuder näst intill full funktionalitet till miljontals gratisanvändare - särskilt inte när artister och skivbolag ska övertygas. Dessutom har de en kanontjänst som gör att 99 kr i månaden känns riktigt billigt.

För egen del började jag betala för Spotify för länge sedan, när jag hade tröttnat på reklamen. Den bestod enbart av BBB-reklam, eftersom jag skaffade kontot via dem, och det blev mördande tjatigt. Jag har sedan dess haft oerhört stor glädje av tjänsten, särskilt efter det att jag skaffade en Android-mobil och började använda deras app i mobilen. Tjänsten är genial i sin enkla funktionalitet; det enda jag saknar är alternativa sätt att organisera biblioteket samt en uppdaterad klient för Linux.

Vissa ogillar den nya modellen, och pratar om Grooveshark som alternativ. Jag har testat även den tjänsten, som onekligen verkar ha ett större utbud. Som albummänniska har jag dock haft väldigt svårt att leta fram plattor jag gillar; många av dem är ofullständiga och de talrika dubbletterna skapar förvirring. Dessutom måste man betala för tjänsten, nästan lika mycket som för Spotify, för en sådan basal funktion som att kunna scrobbla till last.fm.

Gratis är gott, men att gnissla över att betala 99 kr/månad för Spotify är bara snålt. Visst kan dessa 99 kronor vara 99 kronor för mycket om man har ansträngd ekonomi, men då kan man glädjas åt att ha kunnat lyssna ohämmat så länge och lugnt se sig om efter alternativ.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar