torsdag 10 februari 2011

Flit lönar sig

Det rapporteras om att Skolverket anser att pojkar diskrimineras, eftersom de mer sällan än flickor får högre betyg i svenska i förhållande till deras prestationer på det nationella provet. Detta viktig sak att diskutera, för visst är säkert så att pojkar ges sämre förutsättningar i skolan. Visst är det säkert även så att betyg ibland sätts på felaktiga grunder, såsom uppförande och närvaro.

I det här fallet undrar jag dock om inte en stor del av förklaringen helt enkelt står att finna i det faktum att flickor generellt sett har större intresse för svenskämnet, tränar sig mer i den typ av läsning och skrivning som är av intresse vid betygsättning och följer undervisningen bättre. Därmed tar de tillvara på betydligt fler tillfällen att visa upp kvaliteter för ett visst betyg. Om det istället är så att en elev inte läser de texter undervisningen kretsar kring, inte deltar i diskussioner och så vidare är det inte att undra på om betyget blir detsamma eller lägre än utfallet på det nationella provet. Björklund verkar med andra ord vara rätt ute för en gångs skull.

Detta väcker andra viktiga frågor, som hur man fångar pojkars intresse i svenskundervisning genom att ta hänsyn till deras intressen vid exempelvis textval och ämnen att skriva om. Men då handlar det just om undervisning, inte om betygsättning.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

4 kommentarer:

  1. Och Wolfgang Dietrich har missat en mycket avgörande faktor - alla är tvungna att skriva nationella provet! Killarna som rycker på axlarna åt att man ska göra alla prov, lämna in uppgifter - precis som du påpekar - tvingas sitta på stolen och skriva. Det får bra på den nationella, men presterar svagt i övrigt.

    SvaraRadera
  2. Ja, det är en viktig poäng, liksom att nationella provets funktion är att ge vägledning för betyg - inget annat. Lärare som väger in det som eleverna presterar i andra sammanhang gör helt rätt.

    SvaraRadera
  3. Så sant, och det torde då gälla som godtagbar förklaring till den större andelen män bland, företagsledare, höga politiker, professorer....

    ...Nej visst fan. D ä r beror det ju på patriarkatet!

    Killar är alltid skyldiga. Går det bra för dem så är det för att de tar sig fram på kvinnors bekostnad. När (kvinnliga) lärare - bevisligen - sänker deras betyg så har de påstår du nu (märk väl helt utan bevis) latat sig.

    Vilket dravel!

    SvaraRadera
  4. Bevis för att killar i högre grad är mindre intresserade av svenskämnet och därför utvecklar undvikande strategier finns det gott om. Jag kan upplysa om att jag har gått en akademisk utbildning och skrev mitt examensarbete om detta ämne, ur perspektivet att skolan måste bli bättre på att skapa förutsättningar för pojkar att utveckla goda kunskaper.

    Hur illa det kan gå annars kanske din korta och osammanhängande kommentar få illustrera, någon större förståelse för det jag har skrivit går knappast att utläsa.

    SvaraRadera