Vad som är så enkelt som att högerklicka på ramen för listan i Google Docs och klicka på "stegvis visning" visade sig vara ett komplicerat företag i Impress, och det krävdes mycket letande i obskyra menyer och till slut en Google-sökning för att jag skulle komma fram till hur det skulle gå till:
- Högerklicka på rutan med tabellen
- Välj ”Anpassad animation”
- Tryck ”lägg till” och välj effekt.
- Högerklicka på animationen och välj ”Effektalternativ”
- Välj fliken ”Animerad text"
- Välj ”Grupptext – efter stycken på nivå 1”
Inte helt uppenbart, och ett typexempel på hur Open Office ibland gömmer viktiga funktioner. Jag menar, hur ofta vill man inte att punkterna ska visas en i taget? Jag vet inte om uppkomlingen Libre Office är bättre när det gäller detta, någon läsare som vet?
Hur som helst har jag stärkts i min uppfattning att Google Docs är ett förträffligt verktyg att använda för att enkelt skapa presentationer och andra dokument i undervisningen, och en räddning för mig som föredrar när den vita tavlan förblir vit.
Läs även andra bloggares åsikter om Google Docs, Open Office, Libre Office, öppen källkod, skola, undervisning, IT, IKT, webb
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar