torsdag 13 januari 2011

Webbtjänster som underlättar undervisningen

Evernote är en utmärkt digital tjänst för att organisera idéer, anteckningar, bilder, texter, andra dokument och filer samt intressanta sajter. Jag använder den dagligen, både privat och för att samla uppslag och material till lektioner som sedan är lätt tillgängliga från vilken dator som helst. Tjänsten finns i en gratisversion, men upplever så god nytta av den att jag betalar för Premium-versionen som bland annat ger mig möjlighet att ladda upp i princip obegränsat med material i vilket filformat som helst.

Evernote ger på sin blogg fler tips om hur tjänsten kan användas i och utanför klassrummet. Jag använder själv Google Docs, Googles webbaserade ordbehandlingsprogram, för att exempelvis skapa och organisera material för bedömning och undervisning eftersom det är mer kraftfullt och kompatibelt när det gäller just ordbehandling, men Evernote erbjuder onekligen vissa fördelar när man ska organisera materialet. Taggar är onekligen praktiskt i förhållande till Googles mer traditionella mappsystem. Värdet av att hela tiden ha materialet tillgängligt och uppdaterat utan att krångla med usb-minnen och skicka filer hit och dit kan hur som helst inte underskattas.

Att enkelt kunna dela material med kolleger är också väldigt värdefullt - en möjlighet som jag utnyttjar så flitigt som möjligt i Google Docs. En viss uppförsbacke upplevs här, men jag gör mitt bästa för att digitalisera de kolleger jag samarbetar med. Att dela material med elever är naturligtvis minst lika angeläget, och jag tror att tjänster som Evernote och Google Docs har vissa fördelar jämfört med de ofta ganska otympliga lärplattformar som används på skolorna.

En av idéerna som jag ännu inte har tagit fasta på är möjligheten att skanna in elevers texter och organisera dem. Detta skulle jag ha mycket god nytta av, för att organisera bedömningsunderlag och göra ett bibliotek av elevexempel, men först måste jag nog skaffa mig en skanner...

Hur använder du själv digitala hjälpmedel i undervisningen?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar