onsdag 5 januari 2011

Inköp av surfplatta - en fråga om när

Att läsa Ars Technicas recension av Samsung Galaxy Tab gör mig inte mindre sugen på att köpa en surfplatta. Min HTC Desire har gett mig blodat tand när det gäller att pekskärmssurfa, och nu när jag har börjat konsumera både tidningar och böcker i digital form skulle en surfplatta helt klart fylla sin funktion. Eftersom jag är anhängare av öppen källkod och vägrar att låsa mig till en viss mjukvara är en Android-platta det mest realistiska alternativet.

Samsung Galaxy Tab verkar visserligen vara långt ifrån perfekt, med en mjukvara som inte är helt anpassad för formatet, men är ändå först med att visa på potentialen hos Android på surfplattor. Som recensionen påpekar är det dock förmodligen klokast att vänta ett tag innan man slår till eftersom en myriad av Android-plattor väntas nå marknaden inom kort med den kommande versionen av operativsystemet - vassare och mer platt-vänliga Honeycomb.

Jag är själv väldigt nyfiken på vad HTC kommer att åstadkomma med sin HTC Scribe. Plattan är inte mycket mer än ett rykte hittills, men min respekt för företaget är skyhög efter att ha njutit av fantastiska HTC Desire sedan i våras. En HTC-platta blir således automatiskt väldigt intressant, eftersom företaget som inget annat har visat att storverk kan utföras med Android som bas.

Ett annat väldigt intressant rykte rör en Ubuntu-bestyckad platta från en icke namngiven utvecklare. Ubuntu har i flera år nu varit mitt förstahandsval när det gäller operativsystem, och gränssnittet Unity, som det satsas stort på nu, är som gjort för pekskärm. Ubuntu är oerhört kraftfullt i förhållande till Android som operativsystem, men frågan är hur programvarorna kommer att anpassas och vilket stöd som kan väntas från utvecklare. Här har Android ett stort försteg.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen de närmaste månaderna, och mycket av intresse kommer säkert att rapporteras redan denna vecka med tanke på att CES drar igång imorgon.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

2 kommentarer:

  1. Du är allt ett riktigt teknik freak du. :) Saknar dig massor! Kram Katrin

    SvaraRadera
  2. Ett teknikfreak med alldeles för lite tid för tekniska roligheter. Saknar dig också, så klart.

    SvaraRadera