onsdag 5 januari 2011

Internet Explorer inte längre störst i Europa

Enligt statistiksajten StatCounter är Internet Explorer inte längre den mest använda webbläsaren i Europa; Firefox gick om under december månad. Förmodligen kan detta delvis förklaras av att folk surfar mer hemifrån i juletider och inte är låsta till arbetsgivares it-lösningar (jag måste själv använda IE6 ibland när jag arbetar, får mig att rysa varje gång), men trenden att Internet Explorer tappar mark är tydlig. Ökad benägenhet att koda för standarder istället för specifika webbläsare är den glädjande följden av denna utveckling, vilket alla vinner på.

Intressant är att den största anledningen till IE:s tapp verkar vara Google Chrome, som tar trafik ifrån både IE och Firefox. Detta är ytterst välförtjänt - Chrome har varit mitt förstahandsval sedan den fick stöd för tillägg. Jag föredrar Chrome framför Firefox tack vare snabbheten och det minimalistiska gränssnittet.

Hittat via Mozilla Links

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar