fredag 7 januari 2011

Stereotypa könsroller i läroböcker

Borås Tidning rapporterar idag, tydligen lite senfärdigt, om en studie i Bollebygds kommun som visar att läroböcker fortfarande bidrar till att cementera stereotypa könsroller. Som ekvivalist tycker jag att det är tråkigt att tjejer inte synliggörs mer även om de tillåts ett bredare spektra av roller, och minst lika tråkigt att pojkarna endast förekommer i stereotypt manliga sådana. Som pojke/man bestraffas man i regel mycket hårdare om man bryter mot stereotypa mönster, inte minst under skoltiden då ens identitet dessutom till stor del formas. Därför är det angeläget för alla att skolan motverkar dessa mönster och visar på en variation i roller hos både killar och tjejer istället för att cementera dem.

Läget är något annorlunda för mig som undervisar vuxna, men visst ser även jag stereotypa mönster i läromedlen jag har till mitt förfogande. Det syns kanske extra tydligt i de enkla texter i läromedlen för nybörjarengelska, då de traditionella mönstren hela tiden återkommer i familjebildningar, intressen, val av maträtter (Richard är usel på matlagning, äter hamburgare, pommes frites och dricker en stor öl medan Carma nöjer sig med sallad och mineralvatten etc).

Vad kan man då göra som pedagog för att motverka detta? Det gäller naturligtvis att välja läromedel med omsorg, precis som Elisabeth Hulter poängterar, men att hitta mer moderna sådana är lättare sagt än gjort. Jag brukar själv ändra på rollerna i texter och annat material som jag själv producerar åt eleverna som motvikt. För mycket eget material blir det - läromedlen ger sällan eleverna tillräckliga utmaningar och tillfällen att använda språket aktivt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar