söndag 9 januari 2011

Intressant om datorer och it i skolan

Jan Svardhagen skriver intressant om lärares motvilja till att använda datorer i undervisningen, samt om vikten att ha en tydligt pedagogisk tanke i valet av it-lösningar - precis som med alla andra pedagogiska redskap.

Det är lätt att hålla med om att datorer ska utnyttjas inom skolan med en klar bild av vad som ska uppnås och hur det ska uppnås med datorn som hjälp. Samtidigt är det inget tvivel om vart utveckling går, och datorn är ett naturligt redskap för eleverna att hitta information på och har därför hög potential i undervisningen.

Många lärare är säkert rädda för att förlora kontrollen på grund av datorn, precis som Jan Svardhagen skriver, men osäkerheten bottnar nog också i eleverna inte sällan är duktigare på att hantera datorn än läraren. Att man som lärare inte alltid behöver vara duktigast i klassen är en insikt som blir allt viktigare; det pedagogiska upplägget är onekligen nyckeln till lärarens professionalism.

För min egen del är bristande tillgång på datorer, gamla programvaror och teknikstrul de enda problemen jag har upplevt med it i skolan. Jag hoppas att alla datorer och projektorer fungerar i mina lektionssalar denna termin, och att jag inte behöver starta upp Internet Explorer 6 en enda gång. Om blott nio timmar börjar den första arbetsdagen för året, så jag får snart reda på det.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar