onsdag 26 januari 2011

Alla Dessa Papper

Ja, vad ska vi göra med alla dessa papper? Papper som ska läsas, papper som ska fyllas i, papper som ska kopieras, papper som ska delas ut och, allra värst, papper som ska hållas reda på - ibland under lång tid.

Papper är ett stort problem för mig. Jag kan inte organisera dem, men spenderar en väldigt massa tid på att försöka. Jag sitter på min arbetsplats med papper upp till hakan och tittar förundrat på den rutinerade kollegan mitt emot med sitt prydliga skrivbord sina elegant uppradade elevmärkta mappar. Det kommer jag aldrig att klara av, inte ens när jag har jobbat i 25 år. Frågan är om det ska behövas?

Jag har tidigare beskrivit hur jag använder mig av webbtjänster som Google Docs och Evernote för att skapa digital ordning och reda på planeringar, undervisningsmaterial och bedömningar. Denna termin ska jag försöka gå ett steg längre, bland annat genom en nyinköpt skanner som jag ska använda för digitalisera och organisera elevtexter - något Evernote är idealiskt för. Det bär emot lite att lägga ut pengar på något som uteslutande kommer användas i arbetssyfte, men så mycket tid för att roa mig med andra tekniska prylar lär jag å andra sidan inte ha. Genom att skanna in exempelvis uppsatser och skriva till kommentarer i programmet, med en tagg för varje elev, underlättas hur som helst arbetet att dokumentera, analysera och bedöma elevernas skrivutveckling, vilket är ett stort - kanske för stort - fokus i verksamheten där jag arbetar.

Som vanligt ska det bli intressant att se hur mycket sällskap jag får i molnet, men även om jag svävar omkring där ensam tror jag att arbetet kommer att underlättas.

Sedan är verkligheten tyvärr sådan att det fortfarande kommer att bli alldeles för mycket papper att hålla reda på. Jag producerar själv rikligt med undervisningsmaterial, och dessa ges mestadels i pappersform eftersom många av mina elever inte är så digitaliserade. Resultatet blir en hel del dubbelarbete, eftersom jag naturligtvis även vill tillgodose dem som använder exempelvis lärplattformar på ett effektivt sätt. Att skanna in allt som eleverna lämnar in är knappast realistiskt heller. Så papperslavinen kommer i bästa fall reduceras något. Möjligen är det dags att leta reda på en mapp eller två...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar