fredag 25 mars 2011

"All work and no play..."

Nu är det dags att för en stund släppa alla funderingar på undervisningsformer, och fira att Nintendo 3DS släpptes idag. Det passade alldeles utmärkta att hämta ut ett exemplar på posten efter en sällsynt tuff arbetsvecka, och det blev den svarta varianten, med spelen Super Street Fighter IV 3D Edition och Pilotwings Resort. Från början hade jag även tänkt att skaffa Nintendogs + Cats, men med tanke på att jag redan ägnar för lite tid åt min analoga kisse hade det förmodligen bara lett till dåligt samvete.

3D-effekten var slående redan i menyerna, och spelen får onekligen ett oanat djup med tekniken. I Street Fighter framstod det lite som gimmick, om än en väldigt häftig sådan, medan Pilotwings tydligare visar att 3D kan tillföra spelupplevelsen något väsentligt. Mii-karaktären som maskinen skapade utifrån ett foto på undertecknad var mindre imponerande, dock, men om detta ska skyllas på bristande teknik ska vi lämna osagt. Mersmak har hur som helst uppstått, och jag ser fram emot att prova fler spel.

Intrycket av hårdvaran är lite blandad. Den stora tredimensionella bredbildsskärmen är riktigt fin, och jag gillar styrplattan väldigt mycket. Designen känns dessutom överlag mer vuxen och raffinerad jämfört med de tidigare DS-maskinerna. Jag uppskattar dock inte alls placeringen av vissa knappar under pekskärmen; att trycka på "power" istället för "start" ligger farligt nära till.

Det portabla spelandet har legat i träda en längre tid för min del nu, men det finns all anledning att tro att det blir ändring på det nu.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar