måndag 7 mars 2011

Om Rosengård, Stavros, och frågorna SVT inte ställer

Stavros Louca uttalar sig om den dåliga måluppfyllelsen bland skolorna i Rosengård. Jag har inte direkt öst beröm över denne superpedagog på bloggen hittills, men visst har han rätt i att det är viktigt att ha höga förväntningar på samtliga elever. Bristtänkande är en väldigt farlig fälla, som skapar självuppfyllande profetior kring svaga prestationer. Att skapa engagemang och uppmärksamma elevernas starka sidor är i de flesta fall mycket mer utvecklande än att slå dem i huvudet med deras misslyckanden.

Jag ifrågasätter dock det ofta slentrianmässiga uttrycket att man ska "höja ribban". Så kan man inte göra utan vidare. En kollega ironiserade förra veckan över tankesättet på följande sätt, och jag kan bara hålla med: "Jaså, lille vän, du klarar inte att hoppa över 1,10. Då höjer vi till 1,20, var så god!". Att utvärdera elevernas kunskaper, och, inte minst, den egna undervisningen och sedan göra adekvata förändringar tycks mer konstruktivt, ungefär vad man försöker åstadkomma i Klass 9A.

Sedan finns det anledning att utvidga analysen en aning. Säkert är det, som Stavros säger, inte så att 9 elever av 10 är ointelligenta. Mer troligt är att en betydande andel av dem saknar goda förebilder när det gäller studier, att de lever i en hård och segregerad miljö som inte inspirerar till en ljus syn på framtiden.  Detta är ett samhällsproblem som vi lärare inte ensamma kan råda bot på. Det är lockande att tänka sig den superkarismatiska läraren som entusiasmerar alla till att göra sitt yttersta, men en mer realistisk syn är att vi oftast framstår som bifigurer i elevernas liv. Det är bland föräldrar, syskon och vänner som deras syn på sig själva och sin framtid i första hand formas.

Jag hoppas inte att SVT fortsätter att falla för frestelsen att låta deras fixstjärna Stavros okritiserad uttala sig om än det ena och än det andra - det är trots allt public service det handlar om. Kanske har det blivit dags att granska honom som den opinionsbildare av rang som han nu har blivit? Jag har för egen del inte upprörts så mycket över att han som NO-lärare ratar evolutionsteorin, kanske för att jag (naivt?) utgår ifrån att han ändå sköter undervisningen professionellt. Det vore hur som helst på sin plats att media, varför inte SVT, ställde frågan.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

7 kommentarer:

  1. Det är inte barnens fel att man föds i distruktiva hem och har oengegerade föräldrar och bör inte bli straffad för det. Möjlighet till en bra utbildning bör inte avgöras av föräldrarnas klasstillhörighet och etnicitet.

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis är det så. Samtidigt är det naivt att tro att skolan kan fungera som en katalysator som rensar bort alla orättvisor; skolan kommer alltid att spegla hur samhället ser ut. Därför är det nödvändigt att höja blicken när dessa frågor diskuteras.

    SvaraRadera
  3. Jag citerade ur ditt inlägg i det jag skrev om Rosengård idag. Talande exempel det där med "höja ribban" :)

    Mer om mina tankar kring hur man kan vända resultaten i Rosengård i detta inlägg: http://nyisvenskaskolan.blogspot.com/2011/03/hur-vander-man-resultaten-i-rosengard.html

    SvaraRadera
  4. @Anna Kaya Mycket intressant och tankeväckande inlägg på din blogg! Det borde förmodligen talas mycket mer om förskolans betydelse för barnens språkutveckling.

    SvaraRadera
  5. Stavros är helt outstanding! Men tragiskt vet jag att de flesta lärare i svensk skolmiljö inte är av hans kaliber. Flumlärare, mer eller mindre obegåvade, som trycker ned supertalangerna, "du ska inte tro du är något eller din berättelse vill vi inte höra". Så talar en svensk lärare idag till begåvade elever som väntar på sin tur, har uppfostran och intelligens! Och Stavros, han undervisar i matematik inte i religion, och ingen har den absoluta sanningen, bara dårar som tror det. Dessutom har kråkor ett episodiskt minne vilket apan saknar, och vilket fördrar du? Att komma ihåg var du lagt maten som kråkan eller glömma omedelbart som apan? Haha, apan får vänta på någon som visar, tänk om ingen gör det? Ha en bra kväll;-) önskar Alice

    SvaraRadera
  6. Och vad är en socialliberal vuxenlärare? Som inte tolererar olika religioner? Är du vuxenlärare kommer du i kontakt med muslimer, judar, sihker, kristna, hinduer, buddister, m fl, m fl och ska vara professionell nog att kunna UNDERVISA i det du är utbildad, som jag hoppas du är! Och din egen religion den är egal! Den ska du inte undervisa i, men det är inget gammalt kommunistland du lever i så religionsfrihet råder och vad du tror. På apan eller kråkan?;-) Alice igen!

    SvaraRadera
  7. @Alice Det blir lite lustigt när man börjar ett inlägg med tvärsäkra svepande formuleringar om lärarkårens brister för att fortsätta med att "ingen har den absoluta sanningen". Jag har mött liknande "experutlåtanden" tidigare, och ser inte så stort utrymmer för en givande debatt i dem.

    Vad gäller Stavros så har ingen påstått att han är lärare i religion, dock i NO. Och det är av högsta grad betydelsefullt i sammanhanget.

    Tillägg:

    Okej, nu ser jag ditt inlägg om "religionsfrihet" och kan omöjligt ta dig på allvar. Lämna lösryckta beskyllningar och illvilliga tolkningar utanför fältet, tack.

    SvaraRadera